نیم نگاهی به تندخوانی و رپ سریع


16.45 Seconds - 118 Words

از بدو ورود موسیقی رپ به ایران، رپ فست یا به قولی تندخوانی نیز به عنوان شاخه ای از رپ به موسیقی رپ کشور تزریق و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است به گونهای که از همان ابتدا بسیاری از عوام بر این باور غلط بودند که رپ یعنی «تنها» فست (تندخوانی) و متقابلا هر چه سرعت یک موزیک رپ بالاتر باشد نشان از قدرت آن اثر و خواننده‌ی آن است. بدین ترتیب کم و بیش تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفت که البته موضوع مورد بحث ما نیست. اما اخیرا بعد از انتشار تک آهنگ Rap God از امنم و ۱۵ ثانیه جنجالی او و همچنین آشنایی شنونده‌های ایرانی با تک ناین (رپر آمریکایی و از پیشتازان Chopper رپ) و بعد از پخش خبر همکاری‌اش با یاس و نهایتا انتشار آهنگ و موزیک ویدیوی Sound of Unity، تندخوانی در موسیقی رپ بار دیگر مورد توجه قرار گرفت . البته با توجه به عدم آشنایی قبلی عده‌ی زیادی با این سبک، شُبهاتی مطرح گردید که نیاز به رفع آن دیده می‌شود.
متن زیر ابتدا به شُبه‌ی «رکورد تعداد کلمات» پرداخته و نهایتا فاکتورهای یک موزیک فست حرفه ای را به اختصار بررسی می‌کند.
رکورد تعداد کلمه
ماجرا از زمانی همه گیر شد که اخبار متعددی مبنی بر رکوردزنی امنم در آهنگ «رپ گاد» منتشر شد. این رکوردزنی به نقل از GuinnessWorldRecords شامل دو بخش زیر است:
  • ۱۵۶۰ کلمه در ۶ دقیقه و ۴ ثانیه – میانگین ۴.۹ کلمه در ثانیه
  • ۹۷ کلمه در ۱۵ ثانیه – میانگین ۶.۵ کلمه در ثانیه (به روایت دیگر: ۱۱۰ کلمه در ۱۶.۴۵ ثانیه)
در رابطه با بخش اول به نظر می‌رسد ثبت رکورد مشروع است اما در رابطه با بخش دوم ، رکورد بیشترین تعداد کلمه در ۱۶ ثانیه این تعداد نیست. جهت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنم ویدیوی زیر را که به چندین رکورد بالاتر از این تعداد پرداخته را تماشا کنید.
فارغ از صدق و صحت این رکورد نکته‌ای شایان ذکر است که به آن می‌پردازیم. اول اینکه تعداد کلمه نمی‌تواند مبنای دقیقی برای سرعت باشد زیرا می‌توان دو متن (لیریک) را با سرعت ثابت و تعداد کلمات متفاوت به اجرا درآورد. یعنی می‌توان دو بیت را طوری نوشت که خط اول دارای ۸ لغت دو سیلابی و خط دوم دارای ۴ لغت ۴ سیلابی باشد و با سرعتی یکسان آن دو را اجرا کرد، مبنا قرار دادن تعداد سیلاب به شکل منطقی‌تر است. در کل محدوده‌ی سرعت و تعداد کلمه نیز مشخص است و در بهترین حالت میتوان میانگین ۸ کلمه را برای ۱۵ ثانیه به دست آورد، البته به لحاظ تئوری عدد میانگین می‌تواند به ۹ نیز برسد اما عملا بین ۶ تا ۷.۵ کلمه، میانگین استاندارد برای یک آهنگ فست می‌باشد. یعنی رکورد اصلی امنم با ۱۵۶۰ کلمه را می‌توان تا حدود ۲۵۰۰ کلمه (با میانگین ۷ کلمه) و رکورد فرعی او را تا حدود ۱۲۵ واژه افزایش داد.
نکته‌ی دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اقدام به رکوردشکنی توسط رپرهای ایرانی به علت تفاوت زبانی کاری بیهوده است زیرا مقایسه چنین رکوردهایی مشکل است . امنم با توجه به دایره لغات زبان خودشان اقدام به رکوردشکنی کرده و رپرهای ایرانی نیز با توجه به دایره لغات زبان خودشان این کار را انجام می‌دهند و مقایسه این دو و برتر قرار دادن یکی بر دیگری کار منطقی نیست.
وجود چنین رقابتی در میان رپرهای ایرانی اگرچه می‌تواند محاسنی داشته باشد ولی در مجموع کفه‌ی ترازو را به سمت معایب این پدیده سوق می‌دهد. تمرکز بر روی این رقابت موجب نگرش تک بُعدی شده و فاکتورهای مهم و اساسی دیگر (رپ کردن) را تحت شعاع قرار می‌دهد. از آنجایی که دستیابی به اینگونه رکوردها نیازمند این است که از لغات تک و جفت سیلابی استفاده شود و همچنین تمرکز مطلق بر سرعت کار، موجب کاهش کیفیت خروجی نهایی (چه از لحاظ محتوایی و چه از لحاظ فنی) می‌شود. اگر وقت، تمرکز و انرژی بر روی کلیت کار متمرکز شود چه بسا نهایتا نتایج مفیدتری برای موسیقی رپ حاصل شود.
فاکتورهای یک آهنگ فست حرفه ای
برخی از فاکتورهای مهم یک آهنگ فست و حرفه ای که در واقع همان فاکتورهای بنیادی موسیقی رپ هستند، به این شرح است:
حفظ ریتم و فلو: یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که باید در اجرای آهنگ فست رعایت شود تسلط در حفظ ریتم و فلو و تنظیم تنفس است. توانایی رپر در حفظ ریتم، فلو و در مواقع لزوم تغییر ریتم و همچنین شکستن آن به عنوان یک تکنیک موجب زیبایی هر چه بیشتر اثر می‌شود. در مقابل خارج شدن بی مهابا و بی جهت از ریتم کیفیت اثر را به مخاطره می‌اندازد.
بیان واضح و کوبندگی: بدون شک بیان واضح کلمات و کوبندگی سبب رسایی یک اثر می‌شود و توجه به آن مخصوصا در قضیه تندخوانی بسیار مهم است البته در اکثر موارد گوش شنونده‌ای که به شنیدن موسیقی فست و صدای خواننده عادت ندارد سبب گمراهی‌اش می‌شود که عموما بیان ناواضح خواننده را بهانه می‌کند. در صورتی که اشکال اساسی در توانایی پردازش گوش و ذهن شنونده‌ی ناآشنا است در نتیجه بیان واضح بدین معنا نیست که متن شعر برای همه قابل فهم باشد چون چنین چیزی ممکن نیست بلکه رپکن باید از بیان نکردن و پیچاندن بی جا حروف در اجرا بپرهیزد و تمام حروف را حتی الامکان به وضوح و کوبندگی بیان کند.
استایل: تناسب استایل رپکن که مرتبط با تن، زیر و بمی، جنس و گام صدا، تسلط او در نحوه اجرا، لحن بیان و… همراه با فضا، موضوع و محتوای آهنگ بسیار قابل اهمیت است.
لیریک (رایمینگ – محتوا): لیریک یک اهنگ فست چه از نظر محتوا و چه از نظر رایمینگ باید به اندازه یک آهنگ تمپو پایین (ضرب) غنی باشد چه بسا استفاده از رایم‌های درونی و چیدمان مناسب قافیه‌ها در موزیک فست از اهمیت بیشتری برخوردارست.
در مجموع رعایت تمام فاکتورهای بالا و دیگر فاکتورهای مطرح در موزیک رپ برای جمع آوری یک آهنگ فست و مناسب موثر است. این گزاره که آهنگ از سرعت بالایی برخوردارست دلیل قانع کننده‌ای برای عدم رعایت فاکتورهای مورد بحث نیست و ترکیب تمام فاکتورها است که سبب خلق یک اثر ماندگار می‌شود.
نکته‌ی پایانی و هدف اصلی نگارش این متن این است که بدانیم اساس حرفه‌ای بودن یک موسیقی فست به هیچ وجه «تنها» تعداد کلمات نیست و دلنشینی و غنای فنی و کلیت آهنگ، اساس حرفه‌ای بودنست.
نویسنده: علیرضا

نظرت چیه...؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s